Κορωνοϊός: οδηγός επιβίωσης για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

Τα έξοδα τρέχουν ανεξάρτητα αν είναι ανοικτό ή κλειστό το κατάστημα σου και οι επιλογές είναι περιορισμένες, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις που βασίζονται στο κλασσικό μοντέλο λειτουργίας και στην προσωπική εξυπηρέτηση.

Ο πανικός δεν είναι ο καλύτερος σύμβουλος.

Υπάρχουν κάποια πράγματα που και οι πιο μικρές επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν ακόμα και όταν είναι κλειστές.

Ας δούμε κάποιες προτάσεις που μπορούν να βοηθήσουν με το μικρότερο δυνατό κόστος που όμως θα χρειαστεί να αφιερώσουμε προσωπικό χρόνο και να εκμεταλλευθούμε την απομόνωση δημιουργικά και προς όφελος της επιχείρησης μας.

1. Καταγραφή των υποχρεώσεων μας για τους επόμενους 3 μήνες

Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο αλλά για πολλές επιχειρήσεις δεν είναι. Το να αποτυπωθούν στο χαρτί οι υποχρεώσεις μας (λογαριασμοί ΔΕΚΟ, ενοίκια, προμηθευτές, προσωπικό, ΕΦΚΑ, εφορία κ.α.) μπορεί να μην είναι ευχάριστο σαν διαδικασία και να μας αγχώνει σαν σκέψη αλλά θα μας βοηθήσει στο επόμενο βήμα που είναι η ιεράρχηση των πληρωμών και η αναζήτηση εναλλακτικών.

2. Προτεραιότητες πληρωμών

Κάθε επιχείρηση έχει τις ιδιαιτερότητες της και ο/η ιδιοκτήτης γνωρίζει καλύτερα από καθένα πως θα αξιολογηθούν και καθοριστούν οι προτεραιότητες με βάση τον τρόπο λειτουργίας, την στρατηγική αλλά και την επόμενη μέρα.

3. Κατανόηση της υπό διαμόρφωση νέας πραγματικότητας

Είναι απαραίτητο ο κάθε επιχειρηματίας να προβλέπει, να αναλύει και να αντιλαμβάνεται το οικονομικό περιβάλλον, τις εξελίξεις και τις τάσεις που ισχύουν ή πρόκειται να επικρατήσουν στον τομέα δραστηριότητας του (όχι μόνο υπό τις σημερινές συνθήκες αλλά διαρκώς). 

Είναι χρήσιμο να καταλάβουμε σε τι κατάσταση βρισκόμαστε τώρα (και οι πελάτες μας) και ποιά θα είναι η επόμενη μέρα για τον κλάδο που ανήκουμε.

Ακόμα και αν είμαστε απογοητευμένοι ωφέλιμο θα είναι να δούμε τι αλλαγές και σε τι κινήσεις προέβησαν ανταγωνιστικές εταιρίες και σε άλλες περιοχές.

Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε και να εξετάσουμε ακόμα και πολύ κακά σενάρια (όπως για παράδειγμα για την περιοχή μας να μειωθεί αρκετά το εύρος της τουριστικής σαιζον), που ίσως καθορίζουν τις προμήθειες και τον τρόπο λειτουργίας μας.

4. Προτάσεις

Ήδη εταιρίες του κλάδου της προώθησης έχουν ξεκινήσει και προτείνουν την δημιουργία ιστοσελίδας, e-shop, την ενίσχυση της διαφημιστικής προβολής μέσω του ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και των κοινωνικών δικτύων.

Σίγουρα δεν είναι όλα για όλους.

Ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις κάποιες προτάσεις είναι δύσκολο να υλοποιηθούν άμεσα ενώ το κόστος ενδέχεται να είναι υψηλό (π.χ. δημιουργία e-shop).

Επίσης τα αποτελέσματα στην καλύτερη περίπτωση θα είναι μεσοπρόθεσμα όσα χρήματα και να δαπανηθούν.

Οι τιμές που ξεκινάνε κάποιες προτάσεις για δημιουργία σαιτ και ειδικά για eshop είναι αρκετά χαμηλές και όποιος αποφασίσει θα πρέπει να είναι καλά ενημερωμένος και αρκετά προσεκτικός γιατί κινδυνεύει να πετάξει τα χρήματα του.

Fb μία οικονομική λύση

Στην παρούσα περίοδο ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν κάποια παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα είναι μία ευκαιρία να ξεκινήσουν. Είναι κάτι με μηδαμινό κόστος και που τις μεγαλύτερες ηλικίες μπορούν να βοηθήσουν με τις γνώσεις τους τα παιδιά τους.

Ειδικά το facebook που εξακολουθεί να είναι αρκετά δημοφιλές αποτελεί μία καλή επιλογή για την προβολή της οποιασδήποτε εταιρίας. Μπορείς να προβάλλεις φωτογραφίες της εταιρίας, αλλά και υπηρεσίες, προιόντα, τιμές, διεύθυνση, προσφορές, ακόμα και πώληση.

Επίσης κυκλοφορούν αρκετά βίντεο στο youtube που βοηθάνε αρκετά στην δημιουργία σελίδας και που είναι προσβάσιμα για όλους.

Εκτός από το facebook υπάρχουν και άλλα διαθέσιμα μέσα, με το instagram να κυριαρχεί (μόνο για φωτογραφίες), και άλλα όπως το twitter, linkedin, tiktok, pinterest, με πιο συγκεκριμένη στόχευση.

Delivery ένταξη στις υπηρεσίες που παρέχω

Εταιρίες που έχουν δυνατότητα να είναι ανοικτές (όπως για παράδειγμα εστιατόρια που όμως απαγορεύεται να σερβίρουν) ενέταξαν στις υπηρεσίες τους το delivery για να συνεχίσουν την λειτουργία τους έστω και με έναν διαφορετικό τρόπο.

Προσοχή βέβαια χρειάζεται γιατί η επιλογή για παράδειγμα νέων καναλιών προώθησης των πωλήσεων μας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα είναι και επιτυχημένη.

Πολλά εστιατόρια με καλό φαγητό επέλεγαν να μην κάνουν delivery γιατί για παράδειγμα το τελικό προιόν δεν ήταν δυνατόν να φτάσει στον καταναλωτή στην μορφή που ήθελαν (θερμοκρασία, υλικά συσκευασίας, χρόνος παράδοσης, λάθη διαχειριστικά, επιπλέον κόστος κ.α.).

Οπότε όποιες αλλαγές αποφασίσουμε θα πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικές, ελεγχόμενες και μετρήσιμες γιατί μπορεί να φέρουν τα αντίθετα αποτελέσματα, αλλοιώνοντας την ταυτότητα μας.

5. Παραδείγματα προς αποφυγή

Είναι χρήσιμο να αναφερθούν κάποια παραδείγματα χωρίς να γίνει αναφορά σε ονόματα που όμως προέρχονται από την τοπική μας αγορά.

Υπερπληθώρα αναρτήσεων σε ημερήσια βάση και για θέματα που δεν σχετίζονται με την φύση της επιχείρησης μας.

Θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο κόσμος παραμένει στο σπίτι, περνάει αρκετή ώρα στο ίντερνετ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ότι  η καταιγίδα ‘ενημέρωσης’ που υπάρχει με δυσκολία αξιολογείται και φιλτράρεται ακόμα και από ειδικούς για θέματα υγείας.

Ας αποφύγουμε λοιπόν αναπαραγωγή άρθρων, θεωρειών συνομωσίας και ας περιοριστούμε στα της επιχείρησης μας με έξυπνο και δημιουργικό τρόπο.

Για παράδειγμα ένα μαγαζί με ρούχα θα μπορούσε να προβάλλει τις νέες παραλαβές που περιμένει διατηρώντας την επαφή με τους πελάτες τους, την υπενθύμιση και την προσδοκία. Ένα εστιατόρειο την συνταγή ενός πιάτου από τον κατάλογο του κ.α.

6. Προσεκτικοί με τις ανακοινώσεις μας

Επιβεβλημένη η ενημέρωση συμμόρφωσης με τις κυβερνητικές οδηγίες και η κοινοποίηση της από τις εταιρίες, που σε πολλές περιπτώσεις όμως εξέλειπε η εταιρική ταυτότητα και η αναγνώριση της κοινωνικής ευθύνης και ενός θετικού μηνύματος για το μέλλον.

Υπήρξαν βέβαια και ανακοινώσεις ειδικά από καταστήματα εστίασης για μέτρα υγειονομικού χαρακτήρα που βάζουν σε σκέψεις γιάτι δεν ίσχυαν πιο πρίν και προβληματίζουν τον καταναλωτή.

7. Το περιεχόμενο και οι φωτογραφίες των post μας

Σκοπός θα πρέπει να είναι η προβολή της επιχείρησης μας των υπηρεσιών και των προϊόντων μας. Υπήρξαν κάποια ‘ατυχή’ ποσταρίσματα, είτε γιατί ήταν προγραμματισμένα από πριν και δεν έγιναν οι απαραίτητες αλλαγές, είτε γιατί η επιλογή του περιεχομένου δεν ταιριάζει με την αισθητική του χώρου που επιχειρεί.

Οπότε χρειάζεται προσοχή και αυτο που δημοσιοποιείται ειδικά από λογαριασμούς που μπορεί να είναι προσωπικοί αλλά επί της ουσίας να ταυτίζονται με την εταιρική μας ιδιότητα.

Για παράδειγμα δημοσιεύσεις από παρόχους υπηρεσιών ομορφιάς. Προτείνοντας να αποφεύγουν οι πελάτες την περιποίηση στο σπίτι, με ένα κατεβατό από αιτιολογήσεις, που αν και σωστές, αυτοαναιρούνται καθώς οι ίδιοι παρέχουν υπηρεσίες μόνο με επίσκεψη σε σπίτι,(χωρίς να διαθέτουν επαγγελματικό χώρο).

8. Συμμέτοχοι της προσπάθειας μας

Απαραίτητο κρίνεται να μοιραστούμε με τους πελάτες, συνεργάτες, φίλους και followers τις αποφάσεις που παίρνουμε αυτή την περίοδο και μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα.

Επίσης, ειδικά για τις ανοικτές επιχειρήσεις είναι και ένας τρόπος για να προβάλλει τις δυσκολίες από μία αυξημένη κίνηση αλλά και να ζητήσει την κατανόηση των πελατών για ενδεχόμενα λάθη και καθυστερήσεις.

9. Προσωπικό

Το προσωπικό και η διαχείριση του πάντα θα αποτελεί την συνταγή της επιτυχίας κάθε επιχείρησης. Ειδικά σε αυτές τις δύσκολες στιγμές θα πρέπει να είμαστε σε διαρκή επικοινωνία για προτάσεις, επίλυση προβλημάτων και συμπαράσταση. Οι υπάλληλοι μίας επιχείρησης είναι οι καλύτεροι μας πελάτες και η επιτυχία μας οφείλεται και σε αυτούς.

Ακόμα και για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που μπορεί να απασχολούν από 1-2 άτομα και που οι οικονομικές δυσκολίες λόγω των υποχρεώσεων μπορεί να προκαλέσουν ρήξεις, η βάση θα πρέπει να έχει αφετηρία την ειλικρίνεια και τον αλληλοσεβασμό.

10. Εκμεταλλεύομαι όλες τις επιλογές

Προσπαθώ να ενημερώνομαι σωστά γιατί θα υπάρξουν κίνητρα που θα δοθούν, προγράμματα επενδυτικά και θα ανοίξει η πρόσβαση σε ρευστότητα από τις τράπεζες για να μετριασθεί σε κάποιο βαθμό η αναμενόμενη ύφεση.

Είναι ο καιρός να κάνω την προεργασία μου οργανώνοντας τα επόμενα βήματα για την επιχείρηση μου με βάση και τα νέα δεδομένα που θα ισχύσουν.

Κάνω μία επαφή με τον λογιστή μου για να συζητήσω τα οικονομικά δεδομένα από τις προηγούμενες χρήσεις και αναζητώ ευεργετικές διατάξεις που ενδεχομένως να ισχύουν για ρύθμιση παλαιότερων χρεών.

Αν διέθετα κάποιο ποσό για διαφημιστική προβολή δεν το διακόπτω αλλά επανεξετάζω την αναδιαμόρφωση και πιθανή διοχέτευση σε άλλα διαφημιστικά μέσα (όπως διαφήμιση μέσω FB).

Τέλος απευθύνομαι σε εταιρίες που παρέχουν υπηρεσίες συμβουλευτικής για επιχειρήσεις. Που ως εξωτερικοί παρατηρητές μπορούν να έχουν μία πιο αποστασιοποιημένη θεώρηση και να με συμβουλεύσουν για επιλογές και δυνατότητες που υπάρχουν.

Δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής

Σε αυτά τα πλαίσια η εταιρία μας από τώρα μέχρι και τέλος Απριλίου προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής (εξ αποστάσεως) για όλες τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται.

Περισσότερες πληροφορίες στο τηλ. 6972699249 Μπελιμπασάκης Κώστας (από 10:00-14:00 κ 18:00-21:00, Δευτέρα-Παρασκευή)